Farverig stjernetåge kigger frem

Et enormt øje – 27 millioner millioner kilometer på tværs – stirrer på os fra det ydre rum. Men udseendet bedrager. Øjet er i virkeligheden resterne af en død stjerne, og det afslører, hvordan vores egen Sol vil ende. Så grib din håndkikkert, og se Solsystemets skæbne i øjnene.

M. Meixner and P. McCullough (STScI), C.R. O’Dell (Vanderbilt University)/ESA/NASA

Om Helixtågen

Cirka 700 lysår fra Jorden ligger Helixtågen – en farverig stjernetåge formet som et øje. Afstanden til tågen er forholdsvis kort i forhold til vores galakses samlede størrelse på op mod 200.000 lysår, og derfor har forskerne kunnet studere Helixtågen i detaljer.

Forskernes undersøgelser viser, at Helixtågen er en såkaldt planetarisk stjernetåge – det vil sige en stjerne-tåge, der er opstået, da en mellemstor stjerne døde.

Meget store stjerner dør i supernova-eksplosioner, men de mellemstore stjerner – som også omfatter Solen – dør på en anden måde.

Infrarødt lys viser tågens indre

/ 5

I tågens midte er der en hvid dværg – resterne af en død stjernes kerne.

Rundt om centrum ligger der en skal af støv, som kan være den døde stjernes pulveriserede solsystem.

Kometagtige klumper midt i tågen kan være knuste planeter.

I tågens udkant findes der stjernestof, som er kastet ud fra den døde stjerne.

Stjernetågens aflange form skyldes sammenstød med gas og støv, som befinder sig uden for tågen.