Gådefuld stjerne blinker på nattehimlen

STJERNEGUIDE: Dobbeltstjernen Algol stråler på fuld styrke denne måned. Og den 13. og 15. september kan du bedst spotte den gådefulde stjernedans på himlen med det blotte øje.

Om Algol

Netop nu kan du se stjernen Algol blinke i natten. Hver 69. time falder stjernens lysstyrke til kun 30 procent af det normale niveau, og ti timer senere er den tilbage på fuld styrke.

Navnet Algol betyder dæmonen på oldarabisk, og dens opførsel har naget astronomer siden oldtiden.

Algol er en dobbeltstjerne, der består af en stærk hvid og en svagere rød stjerne.

© MARK GARLICK/Science Photo Library

Forklaringen på fænomenet kom først i 1782, hvor den engelske astronom John Goodricke knækkede koden. I virkeligheden er Algol nemlig ikke én stjerne, men to stjerner. De kredser om hinanden i så små baner, at de end ikke i et teleskop kan skilles ad.

Set fra Jorden vil de to stjerner skiftevis skygge for hinanden, og fordi den ene stjerne lyser langt kraftigere end den anden, ser vi en varierende lysstyrke.

Astronomerne kan måle lysstyrken over tid og bruge målingerne til fx at beregne stjernernes diameter og vægt.

Guide til Algol

• HVOR OG HVORNÅR?

Algol (i sigtekornet) befinder sig i stjernebilledet Perseus, hvor den er den næst-klareste stjerne. Ved midnat midt i september finder du Perseus halvt oppe på himlen i østlig retning.

Den svageste af Algols stjerner passerer foran den stærke med 69 timers mellemrum. Det sker blandt andet den 13. september kl. 1.43 og den 15. september kl. 22.31.

• SYNLIGHED?

Du kan let se Algol med det blotte øje. Du ser bedst dens fald i lysstyrke, hvis du sammenligner med de andre stjerner i Perseus. Faldet fra maksimal til minimal styrke tager cirka fem timer.