Gådefuld stjerne blinker på nattehimlen

STJERNEGUIDE: To giganter danser med hinanden på septembers nattehimmel – og du kan følge det kosmiske optrin alene med dit blotte øje.

Om Algol

Netop nu kan du se stjernen Algol blinke i natten. Hver 69. time falder stjernens lysstyrke til kun 30 procent af det normale niveau, og ti timer senere er den tilbage på fuld styrke.

Navnet Algol betyder dæmonen på oldarabisk, og dens opførsel har naget astronomer siden oldtiden.

Algol er en dobbeltstjerne, der består af en stærk hvid og en svagere rød stjerne.

© MARK GARLICK/Science Photo Library

Forklaringen på fænomenet kom først i 1782, hvor den engelske astronom John Goodricke knækkede koden. I virkeligheden er Algol nemlig ikke én stjerne, men to stjerner. De kredser om hinanden i så små baner, at de end ikke i et teleskop kan skilles ad.

Set fra Jorden vil de to stjerner skiftevis skygge for hinanden, og fordi den ene stjerne lyser langt kraftigere end den anden, ser vi en varierende lysstyrke.

Astronomerne kan måle lysstyrken over tid og bruge målingerne til fx at beregne stjernernes diameter og vægt.

Stjernedans får lyset til at blinke

Når stjernerne krydser hinanden, skifter lysstyrken, fordi lyset fra Algols hvide stjerne er 20 gange så kraftigt som den røde stjernes.

Stjernedrilleri skaber ny viden

Samtidig peger synslinjen fra Jorden lige mod stjernernes baneplan, så de kan stå både foran og bag hinanden set fra os.

Da de to stjerner ovenikøbet har en enorm forskel i lysstyrke, falder den samlede lysstyrke markant, når den svage stjerne passerer ind foran den klare og dermed skygger for lyset.

Når den svage stjerne har bevæget sig forbi, ses det samlede lys igen.

Undersøgelsen af lysets variation over tid for stjerner som Algol giver en viden om stjernernes fysik, der ikke kan opnås gennem undersøgelser af enkeltstjerner.

Den tid, det tager den ene stjerne at passere den anden, afslører stjernernes diametre, mens omløbets samlede varighed giver astronomerne en klar idé om deres vægt.

Observer stjernedansen i september

Algol hører til i stjernebilledet Perseus. Det ligger umiddelbart under Cassiopeia og kan ses på den østlige himmel i september.

Udsvinget i lysstyrke er så stort, at det nemt kan observeres med det blotte øje.

Beskueren skal bare sammenligne Algol med dens nabostjerner.

Når lysstyrken er normal, svarer den næsten til Alfa Persei, der ligger skråt over Algol, mens den laveste lysstyrke er en anelse svagere end stjernen Epsilon Persei, der ligger til venstre for Algol.

Guide til Algol