Løbsk stjerne oplyser Cassiopeias planeter

De fem klare stjerner i stjernebilledet Cassiopeia tegner et stort W på stjernehimlen, som gør det nemt at finde i majs mørke timer. Det fører tilmed øjnene i retning mod et område af Mælkevejen fuld af bemærkelsesværdige stjerner og exoplaneter, der er tæt på og måske har atmosfære.

NASA/JPL-Caltech

Bag om Cassiopeia

Tycho Brahe opdagede en supernova i stjernebilledet Cassiopeia i 1572. Det medvirkede til grundlæggelsen af den moderne astronomi, der siden har kastet lys over Cassiopeias mange planeter.

14 af stjernerne har vist sig at være omkredset af exoplaneter. En af dem, HD 219134 b, er en stenplanet, der kredser om sin stjerne på tre døgn, er 4,5 gange så massiv som Jorden og befinder sig blot 21 lysår herfra.

© NASA/JPL-Caltech

Cassiopeia huser guf for teleskoper

En stenplanet, der kredser om Cassiopeia-stjernen HD 219134 (gul), giver forskerne en udsøgt mulighed for at studere fjerne planeter.

Planeten HD 219134 b (mørkebrun) er nem at studere fra Jorden, fordi den passerer ind foran sin stjerne og er tæt på.

Den har potentielt en atmosfære, men er for tæt på stjernen til at kunne huse liv.

Mindst tre andre exoplaneter kredser om stjernen, men HD 219134 b er særlig interessant, fordi den set fra Jorden passerer ind foran sin stjerne, HD 219134.

Det gør den nem at studere. Astronomer mener, at planeten sandsynligvis har en atmosfære.

I stjernebilledet findes stjernen Kappa Cassiopeiae, en blå supergigant, der er 33 gange så stor i diameter og 300.000 gange så lysstærk som Solen.

Cassiopeia kan ses året rundt fra en placering nord for Middelhavet eller helt præcist nord for 34. breddegrad.

© NASA/JPL-Caltech

Den er med en relativ hastighed på fire millioner km/t i forhold til nabostjernerne på vej ud af Mælkevejen.

Når partikler fra dens stjernevinde kolliderer med interstellar gas, ophober det et stof, der danner en chokbølge, som kan ses som en 12 lysår lang og 1,8 lysår bred, rød bue i et rumteleskop.

Guide til stjernebillede