Løbsk stjerne oplyser Cassiopeias planeter

De fem klare stjerner i stjernebilledet Cassiopeia tegner et stort W på stjernehimlen, som gør det nemt at finde i majs mørke timer. Det fører tilmed øjnene i retning mod et område af Mælkevejen fuld af bemærkelsesværdige stjerner og exoplaneter, der er tæt på og måske har atmosfære.

NASA/JPL-Caltech

Bag om Cassiopeia

Tycho Brahe opdagede en supernova i stjernebilledet Cassiopeia i 1572. Det medvirkede til grundlæggelsen af den moderne astronomi, der siden har kastet lys over Cassiopeias mange planeter.

14 af stjernerne har vist sig at være omkredset af exoplaneter. En af dem, HD 219134 b, er en stenplanet, der kredser om sin stjerne på tre døgn, er 4,5 gange så massiv som Jorden og befinder sig blot 21 lysår herfra.

Mindst tre andre exoplaneter kredser om stjernen, men HD 219134 b er særlig interessant, fordi den set fra Jorden passerer ind foran sin stjerne, HD 219134. Det gør den nem at studere. Astronomer mener, at planeten sandsynligvis har en atmosfære.

Cassiopeia kan ses året rundt fra en placering nord for Middelhavet eller helt præcist nord for 34. breddegrad.