Illustration af en fjern galakse

Oplev galaksernes kosmiske slåskamp

GLAKSEGUIDE: I hundreder af millioner af år har Malstrømgalaksen ligget i et kosmisk slagsmål med sin mindre følgesvend, galaksen NGC 5195. Kampen har skabt en af stjerne- himlens mest markante spiralgalakser, og i marts kan du se det spektakulære optrin med dine egne øjne.

Om den galaktiske kamp

Mens Jordens dyr tog deres første skridt på havbunden for en halv milliard år siden, buldrede galaksen NGC 5195 direkte ind i sin større nabo, Malstrømgalaksen.

Nogle hundrede millioner år senere stødte de to galakser sammen igen.

Illustration af en fjern galakse

De to galaksers vedvarende slåskamp har formentlig været med til at forme Malstrømgalaksens markante spiralarme.

Og NGC 5195’s tyngdekraft sender stadig bølger gennem naboens gasskyer, så de trækker sig sammen til kompakte, lyserøde klumper og danner stjerner i et usædvanlig højt tempo.

De nye, blålige stjerner blæser med tiden den lyserøde gas væk.

Sammenstød danner spiralarme

Gigantiske, roterende skyer af stjerner, støv og gas kolliderer med hinanden og danner spiralformede galakser.

NGC 5195 ligger i dag lige bag ved Malstrømgalaksen – set fra Jorden – og de to galakser er forbundet af en bro af støv. De befinder sig cirka 25 millioner lysår fra os, men du kan se dem med en almindelig håndkikkert på en mørk aften. Især Malstrømgalaksens kerne er synlig.

Den lyser omkring 100 millioner gange kraftigere end Solen – dels fordi koncentrationen af stjerner er ekstremt høj, dels fordi det sorte hul i galaksens midte forårsager frigivelse af enorme mængder energi.

Galakseguide