Oplev galaksernes kosmiske slåskamp

GALAKSEGUIDE: I hundreder af millioner af år har Malstrømgalaksen ligget i et kosmisk slagsmål med sin mindre følgesvend, galaksen NGC 5195. Kampen har skabt en af stjernehimlens mest markante spiralgalakser, og lige nu kan du se det spektakulære optrin med dine egne øjne.

Om den galaktiske kamp

Mens Jordens dyr tog deres første skridt på havbunden for en halv milliard år siden, buldrede galaksen NGC 5195 direkte ind i sin større nabo, Malstrømgalaksen.

Nogle hundrede millioner år senere stødte de to galakser sammen igen.

De to galaksers vedvarende slåskamp har formentlig været med til at forme Malstrømgalaksens markante spiralarme.

Og NGC 5195’s tyngdekraft sender stadig bølger gennem naboens gasskyer, så de trækker sig sammen til kompakte, lyserøde klumper og danner stjerner i et usædvanlig højt tempo.

De nye, blålige stjerner blæser med tiden den lyserøde gas væk.

Gigantiske, roterende skyer af stjerner, støv og gas kolliderer med hinanden og danner spiralformede galakser.

© Lotte Fredslund/Shutterstock

Skyer af gas, støv og stjerner:

Tidligt i universets historie tiltrak skyer af gas, støv og stjerner hinanden og dannede større klumper.

Klumpens centrum:

Skyernes indbyrdes tyngdetiltrækning resulterede i en roterende bevægelse rundt om klumpens centrum.

Klumpen mast sammen:

Klumpen roterede hurtigt om sig selv – ca. en omgang pr. milliard år – og blev dermed mast sammen til en flad disk.

Galaksen:

Sammenstød med andre galakser hev i diskens stjerner og gasskyer, så de lagde sig i lange, spiralformede bånd.

NGC 5195 ligger i dag lige bag ved Malstrømgalaksen – set fra Jorden – og de to galakser er forbundet af en bro af støv. De befinder sig cirka 25 millioner lysår fra os, men du kan se dem med en almindelig håndkikkert på en mørk aften. Især Malstrømgalaksens kerne er synlig.

Den lyser omkring 100 millioner gange kraftigere end Solen – dels fordi koncentrationen af stjerner er ekstremt høj, dels fordi det sorte hul i galaksens midte forårsager frigivelse af enorme mængder energi.

Galakseguide