Oplev stjernernes ­nærmeste rugeplads

STJERNEGUIDE: Oriontågen. Den gigantiske, rødglødende støvsky indeholder hundreder af nyfødte stjerner. Og i dens lysende hjerte leder forskerne nu efter et massivt sort hul.

ESA/NASA

Om Oriontågen

Over 700 unge stjerner holder til i Oriontågen, og flere kommer løbende til.

Den gigantiske, glødende støvsky, som har en diameter på 24 lysår, er fødested for nye stjerner, og i nætterne omkring nymåne har du mulighed for at opleve det storslåede syn med det blotte øje.

Tågen befinder sig i stjernebilledet Orion, som består af en række klare stjerner.

Stjernehimlen i januar - Oriontågen

Over 700 unge stjerner holder til i Oriontågen, og flere kommer løbende til.

I midten ligger tre stjerner på en lige linje – sagnhelten Orions bælte – og rundt om danner fire stjerner – Orions fødder og skuldre – en firkantet ramme om bæltet.

Oriontågen ligger mellem fødderne og bæltet og er med til at danne Orions sværd. Med en afstand fra Jorden på cirka 1344 lysår er Oriontågen den stjernetåge, som er tættest på os.

Derfor har den også været genstand for en del forskning. Forskerne har bl.a. fundet stjerner i tågen, som har en sky af støv og klipper hvirvlende omkring sig – en sky, som med tiden vil danne planeter.

Bag om fænomenet: Klumper i gassky bliver til stjerner

Små forstyrrelser i en sky af gas og støv udvikler sig til gigantiske stjerner i løbet af få millioner år.

En undersøgelse fra 2012 peger også på, at tågen muligvis indeholder et sort hul. Det skulle befinde sig midt i tågen i den såkaldte Trapezium-stjernehob, som indeholder tågens mest lysstærke stjerner.

Guide til Oriontågen