Oplev Svanens mange hemmeligheder

STJERNEGUIDE: Stjernebilledet Svanen byder på lysende stjerner, rester af en supernova og enorme røde gaståger. Og du kan gå ud og opleve det hele natten til den 5. maj.

Om Svanen

På den nordlige halvkugle er Svanen et af de tydeligste stjernebilleder. Især stjernen Deneb, som udgør Svanens hale, er nem at få øje på.

Deneb er 1500 lysår væk, men fordi den samtidig er en af de kraftigst lysende i Mælkevejen – den lyser 200.000 gange kraftigere end vores egen Sol – træder den klart frem på himlen.

Yderst i Svanens højre vinge finder du dobbeltstjernesystemet Mu Cygni, og midt i samme vinge finder du resterne af en 5000 år gammel supernova – Slørtågen.

Men det mest imponerende syn er de enorme røde gaståger, Nordamerika- og Pelikantågen, som gemmer sig midt i Svanens “krop”.

Nordamerikatågens røde farve kommer fra brintatomer, der er blevet ladet op med energi fra stjernernes uv-stråling.