Oplev tusinder af stjerner i en enkelt lille klump

STJERNEGUIDE: I juni-natten samler 3000 stjerner sig i hoben Messier 11, også kaldet Vildandhoben. Stjernerne, der blev skabt for 316 millioner år siden, holdes sammen af en stærk tyngdekraft, men om få millioner år vil de glide fra hinanden.

Om Messier 11

2900 stjerner pakket tæt sammen. Du har nu mulighed for med en almindelig håndkikkert at opleve en af Mælkevejens mest massive såkaldte åbne stjernehobe.

Hoben hedder Messier 11, men kaldes også Vildandehoben, fordi den i små teleskoper har en trekantet form, som minder om formen på en flok flyvende vildænder.

Stjernerne i Messier 11 har, siden de blev skabt for cirka 316 millioner år siden, været bundet sammen af tyngdekraft.

Men ligesom i andre åbne stjernehobe glider stjernerne langsomt fra hinanden, og om få millioner år vil de ikke længere holde sammen på hinanden.

Alle stjernerne i hoben har samme alder, men astronomerne opdagede i 2018, at nogle ældes hurtigere end andre, fordi de drejer langsommere rundt om sig selv.

Guide til Messier 11

Messier 11 (i sigtekornet) finder du cirka 25 grader over horisonten sydvest for stjernebilledet Ørnen.