Oplev tusinder af stjerner i en enkelt lille klump

STJERNEGUIDE: I juni-natten hober næsten 3000 stjerner sig op i en klump, der kan ses gennem en håndkikkert.

2900 stjerner pakket tæt sammen. Du har nu mulighed for med en almindelig håndkikkert at opleve en af Mælkevejens mest massive såkaldte åbne stjernehobe.

Hoben hedder Messier 11, men kaldes også Vildandehoben, fordi den i små teleskoper har en trekantet form, som minder om formen på en flok flyvende vildænder.

Stjernerne i Messier 11 har, siden de blev skabt for cirka 316 millioner år siden, været bundet sammen af tyngdekraft.

Men ligesom i andre åbne stjernehobe glider stjernerne langsomt fra hinanden, og om få millioner år vil de ikke længere holde sammen på hinanden.

Alle stjernerne i hoben har samme alder, men astronomerne opdagede i 2018, at nogle ældes hurtigere end andre, fordi de drejer langsommere rundt om sig selv.

Guide til stjernehoben

Vildandhoben (den blinkende markør) finder du natten til den 4. juni klokken 01:00 i sydlig retning, lige mellem Saturn, Jupiter og stjernen Altair.

• Hvornår?

Stjernehoben Messier 11 kan ses på himlen det meste af juni, men forholdene er bedst omkring nymåne den 3. juni, hvor Månens lys forstyrrer mindst muligt.

• Hvor?

Klokken et finder du Messier 11 midt mellem den klare stjerne Altair, som er 30 grader over den sydøstlige horisont, og planeten Jupiter, som er 10 grader over den sydlige horisont.

• Hvordan?