Betelgeuse supernova

Orions tikkende bombe lyser op i vintermørket

STJERNEGUIDE: Superkæmpen Betelgeuse bevæger sig hastigt mod en supernovaeksplosion, som vil forvandle den til enten et sort hul eller en neutronstjerne. Men inden det sker, vil kæmpen, som har en anslået masse på 21 gange Solens, være synlig på nattehimlen fra midten af november måned.

NASA

Om Betelgeuse

Når nætterne er mørkest fra midten af november, kan du nyde synet af en af himlens klareste stjerner, Alfa Orionis, også kendt som Betelgeuse.

Stjernen er en såkaldt rød superkæmpe, og ligesom andre røde kæmper har Betelgeuse opbrugt brinten i sin kerne og vil derfor snart brænde ud. Når det sker, eksploderer stjernen i en supernovaeksplosion og bliver synlig om dagen.

Faktisk er Betelgeuse allerede begyndt at skrumpe, hastigt. På blot 15 år, fra 1993 til 2008, svandt superkæmpens radius med 15 procent, og den fortsætter med at skrumpe frem mod den endelige eksplosion, som vil forvandle Betelgeuse til enten et sort hul eller en neutronstjerne.

Den lave brændstofbeholdning betyder desuden, at Betelgeuse er koldere end andre stjerner og derfor over tiden har ændret farve fra hvidglødende til rød.

Superkæmpen forbruger sin energi hastigt og nærmer sig et totalt kollaps, hvor den enten vil blive en neutronstjerne eller et sort hul.

8 mio. år siden

Betelgeuse (orange) blev født, da støv og gas fra en stjernetåge blev presset sammen af tyngdekraften.

I dag

Betelgeuse er i dag 750 gange Solens størrelse og vil eksplodere som en supernova inden for en million år.

Om 7,5 mia. år

Efter supernovaen vil Betelgeuse enten blive en neutronstjerne eller et sort hul. Hvilken, vides dog ikke endnu.

Astronomerne har svært ved at afgøre, præcis hvor stor Betelgeuse er, dels fordi den pulserer, dels fordi ingen objekter kredser omkring den.

De seneste estimater siger, at stjernen formentlig har en masse svarende til mellem 16,5 og 19 gange Solens.

Guide til Betelgeuse

Betelgeuse stjernekort

Betelgeuse er synlig 30 grader over horisonten mod sydøst kl. 23.30.