Orions tikkende bombe lyser op i vintermørket

STJERNEGUIDE: Superkæmpen Betelgeuse bevæger sig hastigt mod en supernovaeksplosion, som vil forvandle den til enten et sort hul eller en neutronstjerne. Men inden det sker, vil kæmpen, som har en anslået masse på 21 gange Solens, være synlig på nattehimlen i december måned.

NASA

Om Betelgeuse

Når natten bliver mørk omkring nymåne den 26. december, kan du se en af himlens klareste stjerner, Alfa Orionis, også kendt som Betelgeuse.

Stjernen er en såkaldt rød superkæmpe, og ligesom andre røde kæmper har Betelgeuse opbrugt brinten i sin kerne og vil derfor snart brænde ud.

Når det sker, eksploderer stjernen i en supernovaeksplosion og bliver synlig om dagen. Faktisk er Betelgeuse allerede begyndt at skrumpe, hastigt.

På blot 15 år, fra 1993 til 2008, svandt superkæmpens radius med 15 procent, og den fortsætter med at skrumpe frem mod den endelige eksplosion, som vil forvandle Betelgeuse til enten et sort hul eller en neutronstjerne.

Den lave brændstofbeholdning betyder desuden, at Betelgeuse er koldere end andre stjerner og derfor over tiden har ændret farve fra hvidglødende til rød.

Betelgeuse er på vej mod kollaps

Superkæmpen forbruger sin energi hastigt og nærmer sig et totalt kollaps, hvor den enten vil blive en neutronstjerne eller et sort hul.

På trods af Betelgeuses fremtrædende position på himlen ved astronomer stadig ikke, hvor stor stjernen præcis er.

Det skyldes, at stjernen pulserer, og at ingen objekter kredser omkring den. Astronomerne anslår, at massen er op til 21 gange Solens.

Guide til Betelgeuse