Solstorme giver farverigt lysshow højt oppe i Jordens atmosfære

STJERNEGUIDE: Solstorme udsender en bølge af partikler, som smadrer ind i Jordens magnetfelt og får atmosfæren til at lyse op i alle regnbuens farver. Fænomenet kaldes nordlys, og du kan opleve det smukke sammenstød i det meste af Nordeuropa.

Om solstorme

Jordens magnetfelt redder vores liv hver eneste dag. Det fungerer som et gigantisk skjold, der får skadelig stråling fra Solen og universet til at prelle af.

Strålingens sammenstød med magnetfeltet kan i nogle tilfælde blive synligt fra Jorden i form af syd- eller nordlys.

Fænomenet opstår, når solstorme sender en bølge af partikler mod Jorden. Partiklerne skubber til magnetfeltets feltlinjer og fremprovokerer en strøm af ladede partikler i Jordens atmosfære.

Øjet er følsomst over for de grønne farver på nattehimlen, og nordlyset ses derfor ofte som svagt grønligt.