Spot Jupiter og dens fire største måner

Lige nu står Solen, Jorden og Jupiter på linje, og det giver dig en enestående mulighed for at se Solsystemets største planet – og dens måner.

Solen, Jorden og Jupiter ligger netop nu på en lige linje, sådan at Solen og Jupiter er på hver sin side af os. Fænomenet kaldes opposition, og det giver to fordele, når vi vil studere planeten:

For det første er afstanden mellem Jorden og Jupiter minimal – for det andet er planeten synlig for os hele natten igennem.

79 måner er i kredsløb om Jupiter. Den største, Ganymedes, er Solsystemets største måne og større end planeten Merkur.

Jupiter er den største og tungeste planet i vores sol­system. Den vejer mere end dobbelt så meget som Sol­systemets andre planeter tilsammen. Men ikke nok med det – Jupiter er også den ­planet i Solsystemet, der har næstflest måner, kun overgået af Saturn.

Faktisk bliver astronomerne ved med at finde nye måner – de fandt 15 i 2015, to i 2016 og ti i 2018 – og nu er antallet af kendte måner oppe på 79.

Store måner kan ses gennem håndkikkert

De nyopdagede måner er dog så små, at de kun kan ses i kraftige teleskoper.

Til gengæld er de fire største måner – Io, Europa, Ganymedes og Callisto – så store, at vi kan studere dem med en almindelig håndkikkert. De blev opdaget af Galileo Galilei i 1610 og kaldes derfor for de galileiske måner.

Overfladen på Jupiter-månen Io er arret af massevis af vulkaner. Månen er den mest vulkansk aktive klode i Solsystemet, og vulkanerne spyr deres materiale mere end 400 km ud i verdensrummet.

Hvis du følger Jupiter gennem flere nætter, kan du se de fire måner danse omkring planeten. Af og til vil én eller flere af månerne forsvinde, fordi de passerer ind bag Jupiter, eller fordi de skjules i dens lys.

Bag om fænomenet: Månerne flytter sig hurtigt

Jupiters fire største måner (Io, Ganymedes, Europa og Callisto) kredser om planeten med så stor hast, at du kan se dem flytte sig dag for dag. Hver linje illustrerer et nyt døgn.

Guide til Jupiters måner