Spot Jupiter og dens fire største måner

MÅNEGUIDE: Den 20. august får vi en enestående mulighed for at studere Solsystemets største planet, Jupiter. Lige nu er planeten nemlig tættest på os i sit omløb om Solen. Er vi heldige at få flere klare nætter i træk, kan du gennem en håndkikkert se de fire største måner kredse om planeten.

Solen, Jorden og Jupiter ligger netop nu på en lige linje, sådan at Solen og Jupiter er på hver sin side af os. Fænomenet kaldes opposition, og det giver to fordele, når vi vil studere planeten:

For det første er afstanden mellem Jorden og Jupiter minimal – for det andet er planeten synlig for os hele natten igennem.

79 måner er i kredsløb om Jupiter. Den største, Ganymedes, er Solsystemets største måne og større end planeten Merkur.

Jupiter er den største og tungeste planet i vores sol­system. Den vejer mere end dobbelt så meget som Sol­systemets andre planeter tilsammen. Men ikke nok med det – Jupiter er også den ­planet i Solsystemet, der har næstflest måner, kun overgået af Saturn.

Faktisk bliver astronomerne ved med at finde nye måner – de fandt 15 i 2015, to i 2016 og ti i 2018 – og nu er antallet af kendte måner oppe på 79.

Store måner kan ses gennem håndkikkert

De nyopdagede måner er dog så små, at de kun kan ses i kraftige teleskoper.

Til gengæld er de fire største måner – Io, Europa, Ganymedes og Callisto – så store, at vi kan studere dem med en almindelig håndkikkert. De blev opdaget af Galileo Galilei i 1610 og kaldes derfor for de galileiske måner.

Overfladen på Jupiter-månen Io er arret af massevis af vulkaner. Månen er den mest vulkansk aktive klode i Solsystemet, og vulkanerne spyr deres materiale mere end 400 km ud i verdensrummet.

Hvis du følger Jupiter gennem flere nætter, kan du se de fire måner danse omkring planeten. Af og til vil én eller flere af månerne forsvinde, fordi de passerer ind bag Jupiter, eller fordi de skjules i dens lys.

Bag om fænomenet: Månerne flytter sig hurtigt

Jupiters fire største måner (Io, Ganymedes, Europa og Callisto) kredser om planeten med så stor hast, at du kan se dem flytte sig dag for dag. Hver linje illustrerer et nyt døgn.

Guide til Jupiters måner

Omkring den 14. - 15. juli finder du Jupiter lavt over horisonten mod syd. Månerne ses med en håndkikkert til venstre og højre for planeten.

© Stellarium

Hvornår?

Når Jupiter er i opposition den 20. august, kan du se planeten og dens fire største måner klart gennem det meste af natten.

Hvor?

Jupiter står højest på himlen i syd kl. 1.27, op til 20 grader oppe i det sydlige Skandinavien. Til venstre for Jupiter står Ganymedes yderst samt Io inderst, til højre ses inderst Europa samt Callisto yderst.

Hvordan?

Jupiter er let at få øje på med det blotte øje – den lyser kraftigere end stjernerne på himlen. For at se månerne skal du bruge en almindelig kikkert og støtte albuerne, så du får et roligt billede.

MERE OM SOLSYSTEMETS MÅNER

Solsystemets måner byder på ekstreme vejrforhold

Da Neil Armstrong landede på Månen den 21. juli 1969, satte han foden ned på en gold og grå overflade bestående af klipper og et fint lag støv.

Men så fredfyldte er resten af Solsystemets måner langtfra. Vores naboplaneters satellitter er gigantiske, isfyldte og til tider direkte skadelige.