Universet - Stjernebilleder

Cepheus - Sådan finder du stjernebilledet

GUIDE TIL STJERNEBILLEDER: Stjernebilledet Cepheus er opkaldt efter en mytologisk konge og kan ses hele året på den nordlige halvkugle. Find stjernebilledet Cepheus med vores stjernebillede-guide, og bliv klogere på himlen over os.

Stjernebilledet Cepheus

Stjernebilledet Cepheus er det 27. største stjernebillede på himlen og kan ses hele året rundt fra den nordlige halvkugle.

Stjernebilledet er opkaldt efter kongen af Etiopien, der i græsk mytologi var gift med Cassiopeia og far til datteren Andromeda.

Ifølge sagnet pralede Cassipeia ofte med Andromedas skønhed, og en dag gik hun over stregen, da hun sagde, Andromeda var smukkere end nereiderne - havguden Poseidons døtre.

Det fik Poseidon til at sende et havmonster mod Etiopien, og Cepheus og Cassipeia rådførte sig med et orakel for at få hjælp. Oraklet fortalte, at de måtte ofre deres datter for at slukke Poseidons hævntørst.

Andromeda blev derfor bundet fast til en sten for at blive spist af havmonsteret. Den græske helt, Persus, reddede dog Andromeda i sidste øjeblik, og de to blev gift. Men Cepheus havde tidligere lovet Andromeda væk til sin bror, Phineus, og Phineus troppede derfor op til brylluppet med sine mænd for at kræve sin ret.

Det førte til kamp mellem Phineus og Persus, og for at vinde brugte Persus Medusas hoved til at forvandle sine fjender til sten. Ifølge myten nåede hverken Cepheus eller Cassiopeia at se væk, og de blev derfor også til sten.

Zeus placerede derefter Cepheus på nattehimlen - ikke som en hyldest, men fordi han nedstammede fra nymfen Io, der var en af Zeus' elskerinder.

Cepheus indeholder exoplaneter

Stjernebilledet Cepheus indeholder flere exoplaneter, herunder den enorme gasplanet Gamma Cephei A b, der anslås at være tungere end Jupiter.

Udover exoplaneter befinder stjernetågen, huletågen, sig også i stjernebilledet Cepheus. En af galaksens største stjerner, VV Cephei, er også at finde i Cepheus, og den enorme stjerne kan ofte skimtes uden udstyr.

Huletågen i stjernebilledet Cepheus

Huletågen blev første gang observeret i 1959, og selvom den ikke kan ses med det blotte øje, kan dele af dens struktur ses med et lidt større teleskop under de rette forhold.

Sådan finder du stjernebilledet Cepheus

Stjernebilledet Cepheus

I denne oversigt finder du nogle af de klareste stjerner i stjernebilledet Cepheus.