stjernebilledet jomfruen
© Shutterstock
Universet - Stjernebilleder

Jomfruen - Sådan finder du stjernebilledet Jomfruen

GUIDE TIL STJERNEBILLEDER: Stjernebilledet Jomfruen er det næststørste stjernebillede af de 88 officielle. Jomfruen kan ses fra marts til august på den nordlige halvkugle og om efteråret og vinteren på den sydlige halvkugle. Find Jomfruen med vores stjernebillede-guide, og bliv klogere på himlen over os.

Stjernebilledet Jomfruen

Stjernebilledet Jomfruen er det næststørste stjernebillede og lyser klarest op på den nordlige halvkugle i månederne april til juni. Jomfruen kan dog ses fra marts og helt frem til august. På den sydlige halvkugle står stjernebilledet klarest om efteråret og vinteren.

Stjernebilledet Jomfruen er vist som en kvinde med et hvedeaks med siden til stjernebilledet Løven og stjernebilledet Krebsen.

I græsk mytologi henviser Jomfruen til Persephone, der er datter af Zeus og dennes søster, Demeter, som er gudinde for høsten.

Ifølge det græske sagn bortførte Hades Persephone til underverdenen, hvilket fik Demeter til at ødelægge afgrøderne på jorden.

Zeus prøvede at få Persephone fri fra Hades, hvilket kun til dels lykkedes. Hades lader Persephone komme hjem i foråret hvert år, for at hjælpe hende med høsten.

Dette forklarer, hvorfor stjernebilledet Jomfruen kun kan ses i månederne marts til august på den nordlige halvkugle.

Jomfruen gemmer på tusindvis af galaker

I stjernebilledet Jomfruen gemmer den såkaldte Virgohob sig: en galaksehob med op mod 2000 galakser.

Størstedelen af galakserne i Virgohoben ligger cirka 65 millioner lysår fra os. Det betyder, at lyset fra disse fjerne stjerneansamlinger har rejst gennem rummet i omkring 65 millioner år.

stjernebilledet jomfruen virgohob

I stjernebilledet Jomfruen gemmer Virgohoben sig: en galaksehob med op mod 2000 galakser. Billedet her er taget af Hubble-teleskopet og forestiller galaksen Messier 104, som befinder sig 28 millioner lysår fra Jorden.