© Shutterstock

Lille Løve – Sådan finder du stjernebilledet Lille løve

GUIDE TIL STJERNEBILLEDER: Stjernebilledet Lille løve er det 64. største stjernebillede af de 88 officielle. Lille løve kan ses på den nordlige halvkugle fra december til marts. Find Lille Løve med vores stjernebillede-guide, og bliv klogere på himlen over os.

Stjernebilledet Lille Løve

Stjernebilledet Lille Løve ligger mellem stjernebillederne Løven og Store Bjørn på den nordlige halvkugle.

De gamle ægyptere identificerede den lille gruppe stjerner som klovspor fra en flok gazeller, der havde flygtet fra stjernebilledet Løven.

I 1687 navngav den polske astronom Johannes Hevelius som den første det ubemærkelsesværdige mønster Lille løve på himlen, der blot består af tre stjerner.

Stjernebilledet Lille løve er altså ikke blandt de 48 stjernebilleder, som den græske astronom Cladius Ptolemys navngav i det andet århundrede.

Navngivningen af de to stjerner i stjernebilledet Lille løve skete først i 1930, da den engelske astronom Francis Baily satte sig for at tildele stjernerne græske bogstaver.

Baily overså dog Lille Løves hovedstjerne, og derfor har den klareste stjerne i stjernebilledet i dag ikke tegnet alpha knyttet til sig, men går under navnet Praecipua.

I stedet fik blot en af stjernerne i stjernebilledet knyttet et græsk bogstav til sig, nemlig Beta Leo Minor. Den tredje stjerne i stjernebilledet er blot markeret med tallet 21.

Skolelærer fandt mystisk grøn klat i Lille Løve

I 2007 grundlagde forskere fra hele kloden online databasen zooniverse. I dag har zooniverse flere millioner brugere verden over.

Formålet var at almindelige mennesker hjalp forskningen på vej ved at hjælpe med at trevle data og billeder igennem om alt fra antallet af løver i Serengeti til mærkværdige himmellegemer i solsystemet.

Hvert videnskabeligt felt har sin egen database. Astronomiens undergren går under navnet Galaxy Zoo.

Foto af lysekko i Lille Løve stjernetegnet kaldet Hanny’s Voorwerp

Stjernebilledet Lille Løve indeholder en mærkværdig, grøn plet på størrelse med en mindre galakse, omkring 16.000 lysår fra Jorden. Pletten er et såkaldt lysekko fra en kvasar.