Universet - Stjernebilleder

Cassiopeia - Sådan finder du stjernebilledet

GUIDE TIL STJERNEBILLEDER: Stjernebilledet Cassiopeia har form som bogstavet W og kan ses hele året rundt på den nordlige halvkugle. Find stjernebilledet Cassiopeia med vores stjernebillede-guide, og bliv klogere på himlen over os.

Stjernebilledet Cassiopeia

Stjernebilledet Cassiopeia er det 25. største stjernebillede på himlen og kan ses hele året rundt fra den nordlige halvkugle.

Stjernebilledet har fået sit navn efter den forfængelige Cassiopeia, der var kone til Cepheus, kongen af Etiopien.

Ifølge myten havde Cassiopeia og Cepheus en smuk datter ved navn Andromeda, og Cassiopeia var ikke bleg for at prale af hendes skønhed. En skæbnesvanger dag gik hun dog for langt.

Cassiopeia pralede nemlig med, at hendes datter var langt smukkere end Poseidons døtre, de såkaldte nereider. Det fik Poseidon til at sende et havmonster mod Etiopien som hævn.

For at få hjælp rådførte Cassiopeia og Cepheus sig hos et orakel, der fortalte, at de måtte ofre deres datter. Derfor blev Andromeda lænket fast til en sten for at blive spist af havmonsteret. Den græske helt Perseus trådte dog til i sidste øjeblik og reddede hende.

Poseidon var stadig hævntørstig, og han endte derfor med at straffe Cassiopeia ved at placere hende på himlen bundet fast til en stol.

Cassiopeia har skrevet supernova-historie

Stjernebilledet Cassiopeia indeholder to såkaldte messier-objekter - det vil sige astronomiske objekter, der ikke er kometer. Disse er de åbne stjernehobe M52 og M103 med henholdsvis 100 og 25 stjerner.

Cassiopeia kan også bryste sig af at indeholde 'Hjertetågen' og 'Sjæltågen'. Begge er stjernetåger, der består af ioniserede gasser og støv, og som derigennem udsender deres eget lys i forskellige farver.

Endelig har stjernebilledet Cassiopeia dannet baggrund for én af de i alt otte supernovaer, der gennem historien har været synlig for det blotte øje. Stjernen, der gik i supernova, hed SN 1572, men bliver også kaldt 'Tychos stjerne', fordi det var den danske astronom Tycho Brahe, der observerede den.

Hjertetågen og sjæltågen kan ses i stjernebilledet Cassiopeia

Stjernebilledet Cassiopeia indeholder blandt andet de to stjernetåger - Hjertetågen (tv.) og Sjæltågen (th.).

Sådan finder du stjernebilledet Cassiopeia

Stjernebilledet Cassiopeia

I denne oversigt finder du nogle af de mest tydelige stjerner i stjernebilledet Cassiopeia.