Stjärnbilden Draken
© Shutterstock
Universet - Stjernebilleder

Stjernebilledet Dragen - Sådan finder du det

GUIDE TIL STJERNEBILLEDER: Stjernebilledet Dragen er opkaldt efter en en slagen drage med flere hoveder og kan ses hele året på den nordlige halvkugle. Find stjernebilledet Dragen med vores stjernebillede-guide, og bliv klogere på himlen over os.

Stjernebilledet Dragen

Stjernebilledet Dragen, på latinsk draco, er det 8. største stjernebillede på himlen og kan ses hele året rundt fra den nordlige halvkugle.

Der er flere myter bag stjernebilledet, men den, der hyppigst dukker op, handler om Herkules, også kaldet Herakles, og hans 12 opgaver - de såkaldte 12 arbejder.

Da Herkules er et resultat af Zeus' utroskab, har Zeus' kone, Hera, i årevis forsøgt at ødelægge Herkules' liv. Og en dag skaber hun et vanvid i Herkules, der får ham til at dræbe sin kone, kongedatteren Megara, og deres to børn.

Da Herkules kommer til sig selv igen, søger han råd hos et orakel, der siger, han skal sone sin gerning ved at tjene kong Eurystheus i 12 år. Hvis Herkules kan udføre de i alt 12 opgaver, som kongen tildeler ham, vil Herkules blive udødelig og lukket ind i Olympen - de græske guders kongerige.

En af de 12 opgaver går ud på at stjæle nogle gyldne æbler, som Zeus har fået af Hera i bryllupsgave. Men æblerne kan ikke bare plukkes. De vogtes nemlig af hesperiderne, kæmpen Altlas' døtre, og ikke mindst den frygtelige drage, Ladon, der, i nogle fortællinger, har hele 100 hoveder.

Ifølge myten slår Herkules, efter meget besvær, Ladon ihjel, og som en hyldest til det slagne uhyre sender Hera den op på himlen i form af stjernebilledet Dragen.

Dragen blev engang brugt som nordstjerne

En af stjernerne i stjernebilledet Dragen, Thuban, blev i det gamle Egypten brugt som nordstjerne, da dens placering dengang var tæt på himlens nordpol.

Da Jorden ikke er rund som en kugle, slingrer dens rotation nemlig frem og tilbage. Fænomenet kaldes præcession og betyder, at stjerner og derfor også stjernebilleder ændrer position over tid. Derfor gav Thuban stafetten videre til en ny nordstjerne for omkring 5.000 år siden.

Udover at være et tidligere pejlemærke er stjernebilledet Dragen også kendetegnet ved at indeholde stjernetåger og galakser. En af de mest kendte stjernetåger i stjernebilledet er den såkaldte katteøje-stjernetåge, hvis struktur er en af de mest komplekse, der er observeret.

Katteøje-tågen i stjernebilledet Dragen

Katteøje-tågen kan findes i stjernebilledet Dragen, og den blev opdaget i af den britiske astronom William Herschel i 1786.