Stjernebilledet Vandmanden på himlen
© Shutterstock
Universet - Stjernebilleder

Vandmanden - Sådan finder du stjernebilledet Vandmanden

GUIDE TIL STJERNEBILLEDER: Vandmanden kan ses i oktober måned på den nordlige halvkugle og i foråret på den sydlige halvkugle. Find Vandmanden med vores stjernebillede-guide, og bliv klogere på himlen over os.

Stjernebilledet Vandmanden

Stjernebilledet Vandmanden er det 10. største stjernebillede på nattehimlen. og det kan ses om efteråret på den nordlige halvkugle og om foråret på den sydlige halvkugle.

På trods af sin størrelse er stjernebilledet et af de svageste på himlen, idet ingen af stjernerne lyser særligt klart.

Vandmanden er også kendt under navnet Vandbæreren, og de gamle egyptere så stjernebilledet som en afbildning af Nilens gud, Hapi, der bragte livets vand i himlen og på jorden.

I græsk mytologi symboliserede stjernebilledet Vandmanden den smukke mand Ganymedes, der var søn af den trojanske konge Tros.

Ifølge sagnet blev Ganymedes ført til Olympus-bjerge af Zeus for at hælde vand og vin i gudernes glas. For dette arbejde blev han senere udødeliggjort på stjernehimlen.

Vandmanden gemmer måske på fremmed liv

Stjernebilledet Vandmanden er et slaraffenland for astronomer. Vandmanden indeholder nemlig en lang række galakser, kuglehobe og planetariske tåger.

Mest iøjenfaldende er den berømte Helixtåge, som ligger cirka 700 lysår fra Jorden.

Den farverige stjernetåge er formet som et enormt øje, der stirrer på os fra det ydre rum. Afstanden til tågen er forholdsvis kort i forhold til vores galakses samlede størrelse på op mod 200.000 lysår. Derfor har forskerne også kunnet studere Helixtågen i detaljer.

Det mest interessante himmelobjekt i Vandmanden er dog stjernesystemet Trappist-1, som ligger 39 lysår væk. Da Trappist-1 blev fundet af astronomer i 2016 gav det genyd i hele verden.

Stjernesystemet indeholder nemlig hele syv planeter, der minder om Jorden – såkaldte exoplaneter – og særligt planeten Trappist-1e vurderes som et af de mest lovende hjem for fremmede livsformer, man kender til.

Trappist-1 i stjernebilledet Vandmanden

I stjernebilledet Vandmanden ligger stjernesystemet Trappist-1, cirka 39 lysår væk fra Jorden. Trappist-1 indeholder syv jordlignende planeter i kredsløb om en stjerne. Tre af pleneterne vurderes af astronomer til at have store chancer for at indeholde liv.