Sjælden kuglehob stråler på himlen

Den er over otte milliarder år gammel, men den holder sig godt. Stjernehoben Messier 3' glitrende masse af stjerner er et af de smukkeste syn på nattehimlen.

NASA/ESA

OM STJERNEHOBEN

Lige nu viser en af de klareste stjernehobe i Mælkevejen sig på himlen, nemlig kuglehoben Messier 3.

Sammen med de øvrige kuglehobe blev den dannet i galaksernes ungdom, dengang der var store mængder brintgas til stede i universet. I takt med at brinten i Mælkevejen blev opbrugt, stoppede dannelsen af kuglehobene også.

Sidenhen har de fleste udviklet sig til flade spiralgalakser, og vi kender kun til omkring 250 kuglehobe i Mælkevejen.

Der dannes ikke længere kuglehobe som Messier 3 i Mælkevejen, da der ikke er nok brint.

© NASA/ESA

Messier 3 regnes for at være mellem 8 og 11,4 milliarder år gammel, og den består primært af meget gamle, røde stjerner.

Messier 3 befinder sig 33.900 lysår fra Jorden. Til sammenligning er Mælkevejen mindst 100.000 lysår i diameter.

Under mørke forhold uden for meget lysforurening kan du se hoben med det blotte øje, men brug håndkikkert, hvis du vil have detaljerne med.

STJERNEGUIDE