Ørnetågen

Stjernehimlen nu

Asteroider, fjerne planeter og farverige stjernetåger. Se de mest spektakulære fænomener på stjernehimlen lige nu med Illustreret Videnskabs guide.

Det kan du se på stjernehimlen lige nu

På en klar nat kan du se omkring 5000 stjerner med det blotte øje. Uden noget som helst udstyr vil du også kunne se de fleste af Solsystemets planeter.

Du kan se lavasletter og meteorkratere på Månen. Og kernen af Andromeda-galaksen – 2,5 millioner lysår væk.

Med en almindelig håndkikkert stiger antallet af stjerner til 100.000, og du vil også kunne se fjerne stjernetåger, asteroider og andre planeters måner.

Illustreret Videnskab guider dig til stjernehimlen lige nu og viser vej til det hele, så du ved hvornår, du skal kigge.

Synlige stjernebilleder i december 2022

Jordens rotation om egen akse og dens rejse rundt om Solen betyder, at nattehimlens stjerner og stjernebilleder hele tiden flytter sig. Derfor er der flere stjernebilleder, som vi kun kan se på bestemte tider af året.

Her er en oversigt over de stjernebilleder, du kan se på stjernehimlen i december.

Stjernebilleder i nordlig retning ved midnat

• Giraffen (Camelopardalis)
  • Cepheus
  • Lille bjørn (Ursa Minor)
  • Dragen (Draco)

Stjernebilleder i østlig retning ved midnat

• Store bjørn (Ursa Major)
  • Lossen (Lynx)
  • Tvillingerne (Gemini)
  • Krebsen (Cancer)
  • Løven (Leo)

Stjernebilleder i sydlig retning ved midnat

• Kusken (Auriga)
  • Tyren (Taurus)
  • Orion
  • Enhjørningen (Monoceros)
  • Floden (Eridanus)

Stjernebilleder i vestlig retning ved midnat

• Perseus
  • Vædderen (Aries)
  • Andromeda
  • Pegasus
  • Fiskene (Pisces)
  • Hvalfisken (Cetus)
  • Firbenet (Lacerta)
  • Cassiopeia
Stjernehimlen i december

Her er alle de stjernebilleder, du kan se på stjernehimlen i december. Kortet viser midnat midt i december.

© Stellarium

Synlige planeter i december 2022

I december måned er der mulighed for at se nogle af planeterne i vores solsystem. Det kræver dog, at du vender blikket mod stjernehimlen på bestemte tidspunkter.

Merkur i december

Merkur ses bedst den 21. december kort efter solnedgang i sydvest.

Venus i december

Venus ses efter solnedgang i sydvest. Den 29. december kan planeten ses tæt sammen med Merkur.

Mars i december

Mars står højt på himlen i sydlig retning det meste af natten. Planeten lyser særligt kraftigt den 8. december, hvor den side, som vender mod Jorden er fuldt oplyst af Solen. Om morgenen den 8. december glider fuldmånen ind foran Mars i en times tid og skaber dermed en sjælden marsformørkelse.

Jupiter i december

Jupiter er synlig om aftenen i sydvestlig retning. Planeten står tæt på Månen den 29. december.

Saturn i december

Saturn kan ses i vestlig retning tidligt på aftenen.

Uranus i december

Uranus står højt på himlen i sydlig eller sydvestlig retning det meste af natten.

Neptun i december

Neptun er synlig lavt på himlen i sydvestlig retning om aftenen.

Andre himmellegemer i december

Fuldmåne indtræffer den 8. december, og nymåne den 23. december.

Særlige fænomener på stjernehimlen i december 2022

Bliv guidet til de særlige fænomener på stjernehimlen her.

Nordstjernen er nattehimlens omdrejningspunkt

• Hvornår: Året rundt og på alle tider af natten finder du Polaris i retningen nord, i en højde på himlen, der svarer til den nordlige breddegrad, du observerer fra. Fra København er det omkring 55 grader.
  • Hvor: Du kan finde nord, hvis du har et kompas, eller med kompasset i en mobiltelefon. Lidt over halvt oppe på himlen ser du tydeligt en ret klar stjerne – du vil sjældent være i tvivl, når du ser den.
Stjernehimlen Nordstjernen

I løbet af natten roterer hele stjernehimlen rundt med Polaris som omdrejningspunkt.

Stjernen Polaris, der også kaldes Nordstjernen, er let at få øje på i vinterens mørke. Stjernen har fået sit navn, fordi den ligger meget nær himlens nordpol – punktet lodret over Jordens geografiske nordpol – og derfor altid er placeret i nordlig retning.

I øjeblikket ligger Polaris ca. trekvart grad fra himlens nordpol, men den bevæger sig langsomt nærmere, og omkring år 2100 vil den befinde sig blot en halv grad fra nordpolen.

Se Mars med dine egne øjne

Et af de letteste himmellegemer at spotte netop nu er den røde planet, Mars. Planeten er normalt blandt de klarest lysende objekter på stjernehimlen – og lige nu lyser den ekstra kraftigt, fordi Solen, Jorden og Mars står på en lige linje.

• Hvornår: Den 8. december kl. 6 om morgenen ligger Mars meget tæt på Månen mod vest. Kl. 8 om aftenen er Mars længere fra Månen.
  • Hvor: Cirka 40 grader oppe på himlen mod øst.