Ørnetågen

Stjernehimlen nu

Asteroider, fjerne planeter og farverige stjernetåger. Se de mest spektakulære fænomener på stjernehimlen lige nu med Illustreret Videnskabs guide.

Det kan du se på stjernehimlen lige nu

På en klar nat kan du se omkring 5000 stjerner med det blotte øje. Uden noget som helst udstyr vil du også kunne se de fleste af Solsystemets planeter.

Du kan se lavasletter og meteorkratere på Månen. Og kernen af Andromeda-galaksen – 2,5 millioner lysår væk.

Med en almindelig håndkikkert stiger antallet af stjerner til 100.000, og du vil også kunne se fjerne stjernetåger, asteroider og andre planeters måner.

Illustreret Videnskab guider dig til stjernehimlen lige nu og viser vej til det hele, så du ved hvornår, du skal kigge.

Synlige stjernebilleder i juli 2022

Jordens rotation om egen akse og dens rejse rundt om Solen betyder, at nattehimlens stjerner og stjernebilleder hele tiden flytter sig. Derfor er der flere stjernebilleder, som vi kun kan se på bestemte tider af året.

Her er en oversigt over de stjernebilleder, du kan se på stjernehimlen i juli.

Stjernebilleder i nordlig retning ved midnat

• Store bjørn (Ursa Major)
  • Dragen (Draco)
  • Lille bjørn (Ursa Minor)
  • Lossen (Lynx)
  • Giraffen (Camelopardalis)
  • Cepheus
  • Cassiopeia
  • Perseus

Stjernebilleder i østlig retning ved midnat

• Andromeda
  • Pegasus
  • Svanen (Cygnus)
  • Firbenet (Lacerta)

Stjernebilleder i sydlig retning ved midnat

• Lyren (Lyra)
  • Herkules
  • Ørnen (Aquila)
  • Slangen (Serpens)
  • Slangeholderen (Ophiuchus)
  • Skytten (Sagittarius)

Stjernebilleder i vestlig retning ved midnat

• Nordlige Krone (Corona Borealis)
  • Bjørnevogteren (Boötes)
  • Slangen (Serpens)
Stjernebilleder i juli

Her er alle de stjernebilleder, du kan se på stjernehimlen i juli. Kortet viser midnat midt i juli.

© Stellarium

Synlige planeter i juli 2022

I juli måned er der mulighed for at se nogle af planeterne i vores solsystem. Det kræver dog, at du vender blikket mod stjernehimlen på bestemte tidspunkter.

Merkur i juli

Merkur er ikke synlig i juli.

Venus i juli

Venus ses klart omkring solopgang i nordøstlig retning.

Mars i juli

Mars ses bedst før solopgang lavt i øst. Planeten bevæger sig i løbet af måneden fra Stjernebilledet Fiskene til Vædderen og bliver langsomt mere klar.

Jupiter i juli

Jupiter ses omkring en tredjedel oppe på himlen i sydøstlig retning ved solopgang. Den 19. juli står den tæt på Månen.

Saturn i juli

Saturn ses det meste af natten. Den står op i nordøst lige efter solnedgang og bevæger sig mod syd i løbet af natten.

Saturn på stjernehimlen

Saturn kan ses på stjernehimlen i juli.

Uranus i juli

Uranus ses lavt på horisonten i østlig retning sidst på natten.

Neptun i juli

Neptun ses lavt på horisonten i sydøstlig retning sidst på natten.

Andre himmellegemer i juli

Fuldmåne indtræffer den 13. juli, og nymåne den 28. juli. Fuldmånen er denne måned en såkaldt supermåne, fordi Månen står særligt tæt på Jorden.

Særlige fænomener på stjernehimlen i juli 2022

Bliv guidet til de særlige fænomener på stjernehimlen her.

Elektrisk ladede skyer slår gnister

• Hvornår: Hele juli 2022
  • Hvor: Du kan se lyn både om dagen og om natten, men de er mest spektakulære, når det er mørkt. Husk altid at være på sikker afstand – mellem en og fem kilometer væk er bedst. Lyn er farlige. Du skal derfor ikke stå under et træ eller en høj lygtepæl. Det sikreste er at befinde sig i en bil – hvis lynet rammer bilen, bliver det ledt sikkert uden om bilens metalkarrosseri.
Lyn på himlen

Lyn skaber en trykbølge i luften, som du kan høre som torden. Hvis der går tre sekunder, fra du ser lynet, til du hører lyden, er lynet omkring en kilometer væk.

Elektrisk ladede iskrystaller højt oppe i atmosfæren forvandler sommerens skyer til tidsindstillede bomber.

Resultatet er gigantiske kortslutninger mellem himmel og jord – og tusindvis af blændende, buldrende lyn, der hver især er varmere end Solens overflade.

Omkring 75 procent af årets lyn slår ned i juni, juli og august.

Læs mere om, hvordan du ser sommerens lyn her.

Se Solen lyse grønt

• Hvornår: Hele juli 2022
  • Hvor: Du skal helst stå fem-ti meter over havet ved en vestkyst, hvor der er frit udsyn til de sidste solstråler, inden Solen forsvinder under horisonten. Himlen skal være komplet skyfri over den vestlige horisont. Derudover skal det være lunt, så havoverfladen er varm og danner de såkaldte brydningslag, som fænomenet kræver. Det grønne glimt opstår først i de allersidste sekunders sollys, lige inden Solens overkant forsvinder.Hvis det opstår, er du ikke i tvivl. Det grønne glimt er lysstærkt i en meget klar, smaragdgrøn farve, der typisk varer i et par sekunder.
Grøn sommersol

Under de rigtige vejrforhold kan dagens sidste solstråler i juni kaste et ultrakort, grønt glimt af sig.