Gigantisk bogstav træder frem på stjernehimlen

STJERNEGUIDE: Midt i november vil en del af stjernehimlen gå i sort. Det sker, fordi stjernetågerne B142 og B143 – også kaldet Barnards E-tåge – bliver synlige. Grundet tågernes tæthed slipper der intet lys igennem fra de bagvedliggende stjerner, og de fremstår derfor som en sort plet på himlen.

Chris Cook/NASA

Om stjernetågerne

Midt i november kan du opleve mørke stjernetåger, som er områder i rummet uden for Solsystemet, der består af forholdsvis tæt støv og gas.

Tågerne udsender intet lys, og vi kan derfor kun observere dem, fordi de blokerer lyset fra de bagvedliggende stjerner.

I de mørke tåger fødes der stjerner, og de indeholder derfor brint, helium og andre molekylære forbindelser, som stjerner består af. Typisk dannes de af resterne efter en supernova- eller hypernovaeksplosion.

Selvom områderne ser tomme ud, er de i virkeligheden de tætteste dele af gigantiske molekylære tåger, som består af tætpakkede støv- og gaspartikler. Støvpartiklerne er typisk under en mikrometer store, og i den størrelse blokerer visse tågens partikler effektivt for det synlige lys.

Stjernetågernes indhold bestemmer, hvordan vi ser dem på Jorden. Der findes adskillige typer, men disse tre er blandt de mest udbredte.