Slørtågens farver viser blandt andet forskelle i tæthed og temperatur i grundstofferne.

© Hubble/ESA & NASA

Supernovarest gløder i natten

Se det kæmpestore stjernespøgelse Slørtågen strække sig over seks gange Månens diameter på himlen.

2. november 2018 af Jesper Grønne

For omkring 8000 år siden endte en stjerne sine dage i en gigantisk supernova­-eksplosion. Resterne af stjernen er i dag synlige på himlen i form af en enorm kosmisk tåge kaldet Slørtågen.

Stjernen blev til en supernova, da jernatomer i dens indre ikke kunne fusionere til tungere grundstoffer.

De såkaldte fusionsprocesser begynder med, at brintatomer slår sig sammen til helium, som derefter bliver til kulstof. På den måde danner stjernen stadig tungere grundstoffer. Processen skaber en kraftig, udadrettet energi, så stjernen blæser op som en ballon.

Når stjernen skal til at fusionere grundstoffer tungere end jern, kræver det imidlertid en tilførsel af energi. Den udadrettede proces går derfor i stå, og i stedet overtager tyngdekraften, så stjernens kerne kollapser med stor kraft.

Chokbølge formede Slørtågen

Er stjernen stor nok – mindst syv gange Solens masse – vil den lige efter kollapset eksplodere som en supernova.

Her presses kernen sammen til en ultratæt neutronstjerne eller et sort hul, mens resten af stjernen blæses bort og ender som en sky af stjernestof – en supernovarest.

Astronomerne regner med, at den stjerne, der endte som Slørtågen, blæste en kraftig vind ud i rummet, inden den eksploderede.

Vinden skabte en stor boble i den omkringliggende interstellare gas.

Da chokbølgen fra supernova-eksplosionen ramte væggen af denne boble, blev Slørtågens karakteristiske former dannet.

SÅDAN GØR DU

• I begyndelsen af november finder du Slørtågen op til 30 grader over horisonten i vest. Der er nymåne den 7. november, så her er mængden af generende månelys mindre.
  • Du får det bedste udsyn til Slørtågen først på aftenen, inden den drejer langt om i vest og dermed står lavere. Klokken 18 står tågen i syd, og omkring klokken 21 er den i vest.
  • På nattehimlen er tågen seks gange så stor som Månen, og du kan let se de mest lysstærke områder med en håndkikkert. Du skal dog helst befinde dig på et mørkt sted uden kunstigt lys.

Stjerner dør i et brag

Når jernet i en tung stjerne begynder at gå sammen til tungere grundstoffer, overmandes den af sin egen tyngdekraft og eksploderer.

Se ud i Universet

Slørtågen er kun et af de fænomener, der dukker op på nattehimlen i år.

Hvis du har fået blod på tanden og gerne vil fortsætte stjernekiggeriet, kan du nu erhverve dig den ultimative startpakke:

• En kraftig håndkikkert til at gå på opdagelse i Solsystemet.
  • En guide til stjernehimlen i 2018, så du ved, hvor du skal kigge hvornår.
  • To numre af Illustreret Videnskab som ruster dig til, hvad du skal holde øje med.

Du kan evt. pege kikkerten mod stjernebilledet Svanen, hvor to stjerner støder sammen og eksploderer i en rød nova omkring år 2022 – et fænomen du kan se med kikkerten fra Mitilux.