Slørtågen

Supernovarest gløder i natten

STJERNEGUIDE: Sidst i november funkler et gigantisk stjernespøgelse i natten. Det astronomiske fænomen kaldes Slørtågen – og det strækker sig over seks gange Månens diameter på himlen.

Hubble/ESA & NASA

Om Slørtågen

For omkring 8000 år siden endte en stjerne sine dage i en gigantisk supernova-eksplosion. Resterne af stjernen er i dag synlige på himlen i form af en enorm kosmisk tåge kaldet Slørtågen.

Stjernen begyndte sit liv med at fusionere brintatomer til helium, og helium fusionerede derefter til kulstof.

På den måde dannede stjernen stadig tungere grundstoffer. Processen skabte en kraftig, udadrettet energi, så stjernen blæste op som en ballon.

Da stjernen begyndte at fusionere grundstoffer tungere end jern, gik den udadrettede proces i stå, og i stedet kollapsede stjernens kerne med stor kraft.

Chokbølge formede Slørtågen

Fordi stjernen var enorm – 20 gange tungere end Solen – eksploderede den kort efter som en supernova.

Her blev kernen presset sammen til en ultratæt neutronstjerne, mens resten af stjernen blev blæst bort og endte som en sky af stjernestof – en supernovarest.

Astronomerne regner med, at den stjerne, der endte som Slørtågen, blæste en kraftig vind ud i rummet, inden den eksploderede.

Vinden skabte en stor boble i den omkringliggende interstellare gas.

Da chokbølgen fra supernova-eksplosionen ramte væggen af denne boble, blev Slørtågens karakteristiske former dannet.

Guide til Slørtågen

Slørtågens farver viser blandt andet forskelle i tæthed og temperatur i grundstofferne.