Sydens stjernetåger kommer på besøg

Det meste af året er de farvestrålende stjernetåger Lagunetågen og Trifidtågen kun synlige fra sydlige breddegrader, men nu har du rig mulighed for at spotte de kosmiske kunstværker – og du skal ikke bruge andet end en almindelig håndkikkert.

NASA

Den er lidt over 4000 lysår væk, men du kan se den med en helt almindelig kikkert. Lagunetågen er enorm – cirka 110 lysår på tværs – og den er en oplagt seværdighed på en lun sommernat.

Lagunetågen befinder sig i stjernebilledet Skytten, som ikke er synligt fra den nordlige halvkugle om vinteren.

Ultraviolet stråling fremkalder det farverige lys

Lige over Lagunetågen kan du også se den noget mindre Trifidtåge. De to stjernetåger indeholder begge såkaldte emissionståger – dvs. gasskyer, som rammes af stråling fra nærliggende stjerner og derefter udskiller farverigt lys, især rødt lys.

Ultraviolet stråling fra nærliggende stjerner skiller Lagunetågens atomer ad. Når atomerne bliver gendannet, udskiller de farverig stråling.

Ultraviolet stråling rammer brintatomer

Lagunetågen består hovedsageligt af brintatomer. Tågens stjerner udskiller kraftig ultraviolet stråling, som rammer brintatomerne.

©

Brintatomerne splittes i protoner og elektroner

Strålingen er stærk nok til at splitte hvert brintatom i dets bestanddele: en positivt ladet proton (rød) og en negativt ladet elektron (blå).

©

Protoner og elektroner søger hinanden igen

Protonen og elektronen finder sammen igen, men elektronen befinder sig længere fra protonen, end den gjorde i det oprindelige atom.

Elektroner frigiver rødt lys

Elektronen hopper tilbage til sin oprindelige plads tæt på protonen. Hoppet frigiver energi i form af rødt lys.

Farverne er kun synlige med et teleskop, men tågerne kan ses i sort-hvid med en kikkert eller endda med det blotte øje.

Lagunetågens form skyldes i høj grad en enkelt stjerne, som befinder sig midt i tågen.

Stråling blæser huller i tågen

Stjernen, kaldet Herschel 36, skinner omkring 200.000 gange kraftigere end Solen, og dens heftige stråling har blæst gigantiske huller i tågen.

De store huller er en gave for astronomerne, som takket være dem kan få et bedre indblik i, hvad der foregår inde i tågen – heriblandt hvordan nye stjerner bliver til fra klumper i gasskyerne.

GUIDE TIL LAGUNE- OG TRIFIDTÅGERNE