Tusinder af meteorer overmaler himlen

Kometen Swift-Tuttle er det største objekt, der regelmæssigt kommer tæt på Jorden. Og netop nu ramler vores planet direkte ind i de rester, som kometen har efterladt i vores omegn. Resultatet er årets måske mest spektakulære meteorregn, der topper natten mellem den 12. og 13. august.

Kometen Swift-Tuttle slår vejen forbi det indre Solsystem, mellem Solen og Jupiter, hvert 133. år.

Vi får den ikke at se igen før år 2126 – men netop nu passerer Jorden igennem det spor af støv og småsten, som kometen har efterladt.

Swift-Tuttles efterladenskaber hænger som et permanent bånd på tværs af hele Solsystemet, og når Jorden hver sommer ramler ind i båndet, bliver støvet og småstenene forvandlet til et sandt festfyrværkeri på himlen.

OM PERSEIDERNE

De små kometstykker styrter ind i vores atmosfære og giver ophav til årets måske mest spektakulære regn af stjerneskud, Perseiderne.

Perseiderne rammer Jordens atmosfære med en hastighed på 60 kilometer i sekundet.

© thomas schou

Bag om fænomenet: Jorden krydser kometens bane

Kometer kredser om Solen ligesom planeter, men kometernes baner går på tværs af planeternes. Derfor rammer Jorden ofte ind i de rester, som kometerne efterlader i deres baner.

En komet består af is og klippestykker, og den kaster løbende partikler af sig i sin bane om Solen.

Når Jorden hvert år krydser kometens bane (hvor rød og blå pil mødes), brænder partiklerne op i atmosfæren og skaber stjerneskud.

Oplev 100 stjerneskud i timen

Det medfører en sammentrykning af luften foran dem, som opvarmes til over 1000 grader.

De høje temperaturer får meteorerne til at brænde op, og det er disse brændende partikler, vi ser som stjerneskud.

På en normal aften kan du typisk se 2-8 stjerneskud i timen, men når Perseiderne topper natten mellem den 12. og 13. august, kan du i nogle tilfælde se 100 stjerneskud i timen afhængigt af forholdene.

GUIDE TIL PERSEIDERNE