Tusinder af meteorer overmaler himlen

Kometen Swift-Tuttle er det største objekt, der regelmæssigt kommer tæt på Jorden. Og netop nu ramler vores planet direkte ind i de rester, som kometen har efterladt i vores omegn. Resultatet er årets måske mest spektakulære meteorregn, der topper natten mellem den 12. og 13. august.

I de to kommende nætter lyser årets største meteorsværm, Perseiderne, nattehimlen op til et spektakulært stjerneshow.

Perseiderne har sit maksimum i midten af august, hvor resterne fra kometen Swift-Tuttle brænder op på nattehimlen, når de rammer Jordens atmosfære med omkring 200.000 km i timen.

Det er derfor nu, du skal invitere dig selv og dine nærmeste ud til en helt speciel oplevelse i det funklende mørke.

OM PERSEIDERNE

Kometen Swift-Tuttle slår vejen forbi det indre Solsystem, mellem Solen og Jupiter, hvert 133. år.

Vi får den ikke at se igen før år 2126 – men netop nu passerer Jorden igennem det spor af støv og småsten, som kometen har efterladt.

Swift-Tuttles efterladenskaber hænger som et permanent bånd på tværs af hele Solsystemet, og når Jorden hver sommer ramler ind i båndet, bliver støvet og småstenene forvandlet til et sandt festfyrværkeri på himlen.

De små kometstykker styrter ind i vores atmosfære og giver ophav til årets måske mest spektakulære regn af stjerneskud, Perseiderne.

Jorden krydser kometens bane

undefined

Kometer kredser om Solen ligesom planeter, men kometernes baner går på tværs af planeternes. Derfor rammer Jorden ofte ind i de rester, som kometerne efterlader i deres baner.