Stjernehoben NGC 2244 i midten af Rosettatågen er synlig for det blotte øje. Men for at se den rødlige tåge omkring den skal du montere et kamera på et teleskop og tage et billede.

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK

Unge kæmpestjerner brænder hul i gaståge

De er tusind gange yngre end Solen, men lyser 400.000 gange stærkere. Stjernerne i Rosettatågens stjernehob NGC 2244 er så fyldt med energi, at de har brændt et hul i deres eget hjem.

18. december 2017 af Jesper Grønne

En mørk og klar vinternat, fx omkring årets længste nat, den 21. december, er perfekt til at opsøge den forholdsvis unge stjernehob NGC 2244. Den befinder sig midt i den rødlige stjernetåge Rosetta på den sydøstlige nattehimmel.

NGC 2244’s stjerner er op mod 60 gange mere massive end Solen og lyser næsten en halv million gange kraftigere. De enorme stjerner får et kort liv, fordi de hurtigt bruger deres brændstof op.

Stjernehoben blev dannet for fire-fem mio. år siden i Rosettatågens gassky. Stjernernes kraftige stråling har siden brændt et hul i tågen.

Sådan gør du

• Du finder stjernehoben i sydøstlig eller sydlig retning, én eller to håndsbredder til venstre for Orions karakteristiske tre bæltestjerner – omtrent i samme højde over horisonten.
  • Du får det bedste kig på stjernehoben ved hjælp af en almindelig håndkikkert, fx af typen 8 x 50. Støt evt. kikkerten til et træ for at få et roligere billede.
  • Den røde Rosettatåge kan under gunstige forhold ses som en grålig sky omkring NGC 2244, men er normalt ikke synlig – selv gennem kikkerten. For at se den kan du montere et kamera på et teleskop og tage et billede.

Fordyb dig i hver eneste detalje af vores fantastiske univers med et abonnement på Illustreret Videnskab

VIDSTE DU AT:

Flere af NGC 2244’s stjerner er såkaldte type O-stjerner – supervarme stjerner med en stor produktion af stråling og stjernevind.

Strålingen får den omkringliggende brintgas til at gløde og giver dermed Rosettatågen dens smukke røde farve.