OM PALLAS-ASTEROIDEN

Asteroiden Pallas er det tredjestørste objekt i asteroidebæltet og det andet, der blev opdaget, heraf det officielle navn “2 Pallas”.

Den tyske astronom Wilhelm Olbers fandt den 28. marts 1802 asteroiden, som fik navn efter den græske gudinde for visdom, Pallas Athena. Pallas er i opposition om aftenen den 11. september og når dermed sin højeste position på himlen, samtidig med at asteroiden befinder sig tættest på Jorden i en afstand af 321,9 millioner km.

Meteoritter af typen kulkondritter kan stamme fra sammenstød mellem Pallas og andre asteroider.

© Jesper Grønne, Meteorites.dk

Pallas er lidt over 500 km i diameter og består af stenarter, vi også finder i en sjælden type meteoritter kaldet kulkondritter.

De indeholder små kugler af materiale, som har samlet sig om det oprindelige stjernestøv, Solsystemet blev dannet af, herunder organiske aminosyrer og vandholdige mineraler.

GUIDE TIL PALLAS-ASTEROIDEN

Pallas kan ses mod syd i en højde af ca. 30 grader natten til den 12. september.