Alien-jægeren flyver på pension

NASA's teleskop Spitzer flyver på pension. Teleskopet har efter 16 års tro tjeneste løst sin oprindelige mission til fuldkommenhed: At tilvejebringe unikke, infrarøde billeder af universet og give os mulighed for at se dele af rummet, som er skjult for andre optiske teleskoper.

NASA/JPL

Mælkevejens hjerte, galaksen NGC 4258, den interstellare stjernetåge Orion Nebula og den bredeste ring om planeten Saturn.

Spitzer-teleskopets bagkatalog over fascinerende rumfotos er alenlangt. Men nu slutter det. Spitzer flyver den 30. januar 2020 på pension.

Det sker efter, at NASA gennem længere tid har haft kommunikationsproblemer med teleskopet. Derfor slukker rumagenturet for Spitzer.

Teleskopet indgik i rumprogrammet 'Great Observatories' sammen med tre andre superteleskoper: Rumteleskopet Hubble, gammateleskopet Compton og røntgenteleskopet Chandra.

Kiggede direkte på planeter

Det nu pensionerede teleskop var det sidste i søskendeflokken, der blev sendt op. Spitzer befandt sig kortest tid i rummet - men dets utrættelige jagt efter liv på fremmede planeter var intens - og berigende.

Teleskopet var nemlig det første, som studerede exoplaneter direkte. I 2005 så Spitzer det infrarøde lys fra exoplaneten HD 209458 b. Det blev startskuddet til en ny æra.