Ørnetågen

NASA

Universet - Teleskoper

Hubble leverer 12 nye – og helt fantastiske – pletskud fra rummet

Stjernetåger, spiralgalakser og kæmpehobe. Hubble-teleskopet er i fuld gang med at affotografere objekterne i det såkaldte Messier-katalog, og har netop leveret 12 nye pletskud fra det ydre rum.

I midten af 1700-tallet var den franske astronom Charles Messier på jagt efter kometer. Med datidens udstyr kunne de være svære at finde, så det var et komplekst stykke arbejde.

I sin jagt faldt han i 1758 over et objekt, der i hans teleskop lignede en komet, men som ikke kunne være det. Objektet bevægede sig ikke over himlen.

Messier noterede sit fund som en advarsel til astronomer: De skulle ikke antage, de så en komet, når de kiggede på hans opdagelse.

Komet var stjernetåge

Flere lignende objekter dukkede op, og Messier noterede også dem i sine notater, der siden blev kendt som Messier-kataloget.

Hvad objekterne var, vidste han ikke. Men da han døde i 1817, havde han registreret 103 objekter i sit katalog.

Siden er objekterne blevet identificeret, og de består af en lang række forskellige astronomiske fænomener som stjernetåger, galakser og stjernehobe. Det første objekt, han opdagede – M1 – var den såkaldte Krabbetåge.

Fra 64 til 76

Hubble-teleskopet blev taget i brug i 1990 og har siden taget billeder af objekterne i Messier-kataloget.

Hidtil har 64 billeder været tilgængelige, men NASA har netop føjet 12 nye billeder til kataloget.

Vi har samlet en række af de smukkeste billeder fra kataloget herunder:

Krabbetågen

M1 – Krabbetågen: Resterne fra en voldsom supernova.

Lagunetågen

M8 – Lagunetågen: En enorm støvsky 5200 lysår herfra, som er hjemsted for en stjernehob.

Ørnetågen

M16 – Ørnetågen: En støvsky, hvor nye stjerner bliver dannet.

Oriontågen

M42 – Oriontågen: Den nærmeste sted på Jorden, hvor nye stjerner bliver født, 1500 lysår herfra.

M62

M62 – Kugleformet hob: Den er kendt for at være den kugleformede stjernehob i vores galakse, som har den mest irregulære form.

Cigargalaksen

M82 – Cigargalaksen: Nabogalaksens tyngdekraft påvirker galaksen på en måde, så den producerer nye stjerner på samlebånd. Nær galaksens centrum dannes 10 gange så mange stjerner, som der dannes i hele Mælkevejen.

M88

M88 – Spiralgalakse: I galaksens centrum har astronomer fundet et supermassivt sort hul med en masse, der er 110 millioner gange tungere end Solen. Galaksen har ca. 400 milliarder stjerner.

M95

M95 – Spiralgalakse: De spiralformede arme bugner med unge stjerner, som lyser blåt.

Sombrero-galaksen

M104 – Sombrerogalaksen: Billedet af galaksen er et af de billeder Hubble-teleskopet har taget, som er sammensat af flest forskellige billeder. Det giver en uhørt høj detaljegrad i billedet af galaksen, som er 28 millioner lysår væk.