Kina kaster sig ind i jagten på sorte huller

Fra 2025 skal et nyt rumteleskop bringe Kina helt i front, når Universets tungeste objekter skal under luppen. Sandsynligvis kan det også løse gåden om, hvad neutronstjerner består af.

Nasa

Et nyt, ambitiøst ­projekt skal bringe Kina helt i front, når det gælder udforskning af ­universet.

Det nationale kinesiske center for rumforskning har netop offentliggjort planer om at opsende et rumteleskop, som skal studere himlen i røntgenbølgeområdet.

Teleskopet eXTP skal bl.a. ­opfange røntgenstrålingen fra neutronstjerner.

© Université de Genève

Teleskopet bliver en efterfølger til de to andre røntgenteleskoper, som er i kredsløb – NASA’s Chandra og ESA’s XMM-Newton, som begge blev sendt op i 1999.

Teleskop leder i vores nabolag

Deres primære opgave er at studere fænomener, som ligger langt ude i universet, heriblandt stjerne- og galakse­dannelse. I modsætning til dem vil kinesiske eXTP fokusere på objekter, som ligger tættere på os.

Fx skal ­teleskopet granske neutronstjerner og opklare, om de virkelig består af neutroner, eller om trykket er så højt, at også neutronerne er slået i stykker til deres mindre dele – kvarker.

Ekstrem fysik skal nærstuderes

Ifølge projektets leder, Lu Fangjun, er håbet også at finde og undersøge sorte huller – og meget gerne sorte huller, som smelter sammen.

Fælles for målsætningerne er at få indsigt i den fundamentale fysik, som ­bestemmer, hvordan stof ­opfører sig under ekstreme forhold, vi ikke kan genskabe her på Jorden.