Artist image – JWST i rummet

Verdens største rumteleskop fanger det skarpeste billede nogensinde

Det ekstremt kraftige James Webb-teleskop har taget sit første fokuserede foto. Og det er det klareste infrarøde billede, der nogensinde er fanget fra rummet.

NASA GSFC/CIL/Adriana Manrique Gutierrez

Efter flere ugers arbejde med at justere teleskopets 18 gigantiske guldspejle har verdens største rumteleskop, James Webb-teleskopet, endelig taget sit første fokuserede billede fra rummet.

Med spejlene indstillet er den ekstremt komplicerede gigant, der har været mere end 30 år undervejs, nu endelig klar til at indfange hidtil usete dele af Universet.

"Det her er det skarpeste billede, du kan få fra et teleskop af den her størrelse," lød det fra en af forskerne bag teleskopet Marschall Perrin, da billedet blev vist på en pressekonference for et par dage siden.

18 øjne stirrer ud i Universet

2MASS J17554042+6551277

NASA brugte en stjerne kaldet 2MASS J17554042+6551277 til at indstille alle 18 guldspejle på det samme objekt. Resultatet er det skarpeste infrarøde billede fra rummet, vi nogensinde har set.