Vind en stjernekikkert

Du kommer helt tæt på Månens overflade og kan stirre direkte ind i vores nabogalakser. Deltag i vores konkurrence og vind et astronomisk teleskop i den helt kraftige stjerneklasse.

Robson Hatsukami Morgan

Teleskopet kommer helt tæt på

Stjernekikkerten er meget lysstærk og forstørrer op til 400 gange – nok til at give dig et helt nyt indtryk af nattehimlen. Her er et par eksempler på, hvad du kan forvente.

Månens overflade står tydeligt frem:

Teleskopet serverer så at sige Månen på et sølvfad. Jordens trofaste følgesvend ligger ikke mere end 382.000 km væk og er lyst ekstremt godt op af Solen. Du vil kunne spotte detaljer som kraterkanter, lavasletter og skyggelandet mellem Månens mørke og lyse side.

Saturns ringe kommer til syne:

Hvis du vil lidt længere ud i Solsystemet, står Saturn og dens ringe flot frem i teleskopsøgeren. Ringene består af is, støv og småsten, og astronomerne studerer dem stadig ihærdigt for at finde ud af, præcist hvordan de er opstået. Selve Saturns gullige farve kommer fra ammoniak i atmosfæren.