Den heldige vinder af en stjernekikkert er fundet

Vores stjernekikkert-konkurrence blev vundet af en finsk mand, der nu kan glæde sig til at modtage et seriøst langsynet teleskop med pakkeposten. Kikkerten kan bl.a. se Saturns ringe og nå helt ud til vores nabogalakser.

Robson Hatsukami Morgan

Det blev den heldige Illustreret Videnskab-læser Reijo Nieminen fra Karkkila i det sydlige Finland, der løb af med sejren i vores stjernekikkert-konkurrence.

Reijo svarede rigtigt på alle fem spørgsmål i konkurrencen og blev udtrukket som vinder – til stor glæde for den ivrige amatør-astronom:

• Hvad skal du bruge kikkerten til?

"Jeg er lige blevet pensionist og har stor interesse for fotografi. Det vil jeg gerne forsøge mig med på det nye teleskop. Jeg har aldrig haft en rigtig stjernekikkert før."

Vi ønsker stort tillykke fra hele redaktionen!

NT-203-teleskopet fra Bresser har en værdi af 8.799 kroner og er kraftigt nok til at se bl.a. Saturns ringe, emissionståger og stjerner i andre galakser. Stjernekikkerten finder selv 272.000 himmelobjekter med sin computerstyrede tracker og en indbygget motor.